Светът

Погълнати от цунамито на свръхтуризма

Рано сутрин е, когато първият круизен лайнер за деня се приближава до крайбрежието на Ванкувър. Корабът е един от повечето от 230 подобни кораба, които ще пристигнат тук тази година. Всички те ще добавят пътниците си към потока от 10 милиона гости, на които западната част от Канада ще бъде домакин тази година.

От сега до края на летния сезон, Ванкувър ще запълни 95% от туристическия си капацитет, според Гуендал Кастелан, мениджър на Организацията за устойчиво развитие на дестинациите в туризма във Ванкувър. Този факт поставя него и неговите колеги в немислима ситуация: те просто престават да популяризират града?

“Гледахме как това вече се случва по целия свят”, казва Кастелан. “Все още не сме достигнали подобни нива на пренасищане с туристи, но не сме далеч от това.”

Глобалният туристически бум, който наводнява популярните дестинации като Венеция, Амстердам и Барселона, породи термин – свръхтуризъм. Той описва опустошителното състояние на град, обсаден от твърде много посетители. Неотдавнашен доклад на Световния съвет по туризъм и туризъм (Destination 2030) разгледа готовността на градовете за растеж на туризма и заключи, че Ванкувър, както и други традиционни любими за туристите градове като Амстердам, Барселона, Париж, Прага, Рим, Сан Франциско, Стокхолм и Торонто, имат „обеми на посетители и дейности с потенциал да предизвикат напрежение в града“.

Във Ванкувър някои признаци на тази туристическа треска вече могат да се видят с настъпването на летния туристически сезон. QuarryRock („Кариерата“) – туристическа пътека в Северен Ванкувър, се превърна в международна дестинация сякаш за една нощ, и вече привлича туристически автобуси, за които местните паркинги никога не са били планирани да приемат. Внезапната популярност доведе до задръствания и напрежение в местната общност. На километри от мястото са поставени предупреждения, че пътеката е пълна и хората трябва да се върнат назад. Приетите нови правила за паркиране, глоби и буферни зони се опитват да ограничат прииждащите тълпи. Ето как се стига до факта, че в момента Ванкувър е спрял да популяризира изцяло маршрута в отговор на исканията на жителите и местните власти.

За Кастелан проблемът с „Кариерата“ е знак и за това, че посетителите, които идват във Ванкувър, за да се насладят на красотата на природните забележителности, могат бързо да влязат в конфликт с жителите, които желаят единствено спокойствие. В централните зелени площи на „Стенли парк“ в центъра на града, разхождащите се туристи изпълват велосипедните пътеки и изправятт местните колоездачи пред сериозен проблем. –„Трябва да си зададем въпроса, преминахме ли критичната точка, след която трябва да преместим велосипедистите от пътеките по улиците?“ – казваКастелан. –„Предизвикателството е как точно да реагираме по подходящ начин. ”

Друго предизвикателство е къде да бъдат настанени всички туристи. Както и много други градове, Ванкувър се е сблъскал с проблема за нарастващата леглова база, в резултат от навлизането на услугите наAirbnb. Но същевременно броят на хотелските стаи в града не е в крак с други важни събития, включително разширяването на конгресния център във Ванкувър през 2009 година.

Ванкувър се опитва да отклони посетителите на града към близки дестинации, които също могат да се облагодетелстват от туристическите долари: Кастелане в координация с 13-те околни града и техните туристически бордове, за да запълни хотелските стаи там, да популяризира атракциите и да планира събития, често в „пиковия сезон“. И градът вече не насърчава навсякъде летните пътувания в някой от своите традиционни или онлайн маркетингови кампании, а се фокусира върху сезоните, в които се пътува по-малко.

В северозападната част на Тихия океан, един от факторите, който помага на градовете да управляват своите туристически потоци, е да си сътрудничат с бивши регионални конкуренти. През сезона на летните пожари през миналата година служителите от Орегон работеха с колегите си от Калифорния и Вашингтон, за да пренасочат посетителите от опасните зони. “Много от нашите посетители са едни и същи. Вероятно пътуват от Сан Франциско до Портланд или обратно, а ние трябва да осигурим необходимите ресурси за сигурността им”- казва Линеа Галяно, директор на глобалните комуникации за Travel Oregon – “Така че, по-добре да ги спрем навреме.“

Овладяването на пренасищането в туризма е стар проблем в Европа, а маркетолозите на континента са въвели множество тактики за контролиране на тълпите от туристи. В Монако, например, туристическите агенти насочват усилията си за насърчаването само на посетители, които могат да останат в ограничения брой хотели на Монте Карло: „Правителствената туристическа служба на Монако не развива сектора на еднодневните туристи, подхранван само от известността и събитията в Княжеството ”, каза Гай Антонели, генерален мениджър по туризма в правителството на Монако. Всички туристически автобуси в Монте Карло се управляват от контролен център, който разпределя часовете за влизане и излизане, а и те са забранени изцяло в центъра на града.

Междувременно туристическият офис в центъра на Виена на Албертинаплац е оборудван с така наречения “генератор на случайни изживявания”, който насочва посетителите към по-малко известни атракции. Холандия е спряла всякаква реклама на туризма и възнамерява изцяло да затвори някои туристически атракции в Амстердам. Брюж е ограничил дневната си квота за круизни кораби от пет на два и подобно на Монте Карло се опитва драстично да намали броя на пътуващите само за деня, като публикува реклами за…Париж и Брюксел.

Подобни техники за разубеждаване, разпръскване или забавяне на посетителите се появяват в северноамериканските градове, засегнати от туристическия бум. В задръстения от посетители Ню Йорк Сити, Националната паркова служба забрани посещението на туристически групи за остров Елис и Статуята на свободата, като се позова на пренаселеността и „лошото поведение“ сред водачите и посетителите. В Сан Франциско нов законопроект ще въведе такса за туристите, които искат да разгледат прочутата стръмна улица „Ломбард“. Така ще се ограничат огромните групи от разхождащи се, които блокират движението и да притесняват местните обитатели на квартала.

Ценообразуването и резервациите в най-посещаваните локации, заедно с по-интелигентно планиране и управление, могат да помогнат при контрола на тълпите от туристи. Когато Сакраменто, който се е превърнал в основна кулинарна и винена дестинация, стартира фестивала „От фермата до вилицата” през 2013 г., дойдоха 20 000 души. Само миналата година те бяха вече повечеот 130 000. За да се посрещнат и настанят нарастващите тълпи, служителите разшириха програмата на фестивала, добавиха допълнителна вечер и се принудиха да използват обществен транспорт или велосипеди до достигането на мястото на събитието.

За да се избегне пренаселеността във Вашингтон, който привлече рекордните 21,9 милиона посетители през 2018 г., официалните лица в столицата на САЩ се опитват да накарат туроператорските групи да вървят извън популярните маршрути. “Ние положихме големи усилия, за да накараме хората да влязат и да видят федералните съкровища, да посетят музея Смитсониън, да отидат в Центъра за посетители на Капитолия” – казва Кейт Гибс, говорител на дестинацията. “Но нашият маркетинг казва още, след като вече сте го направили, прекарайте следващия ден или уикенд в разходки из нашите квартали. Ако сте били в Белия дом, отидете в Aнакоста, за да посетите къщата на Фредерик Дъглас или вилата на президента Линкълн в Петуорт, откъдето има невероятна гледка към Капитолия. ”

И понеже започнахме с Ванкувър, там градските власти слушат внимателно жителите си: В началото и в края на всеки усилен сезон туристическият борд проучва мнението на жителите на за влиянието на туризма върху техния град. Кастелан твърди, че резултатите са последователно положителни, но ако това се промени, той и неговите колеги ще преосмислят съответните стратегии. Но въпреки нарастващите тълпи от туристи, те все още не възнамеряват да спрат да популяризират Ванкувър.

“Това все още е конкурентна среда”, казва Кастелан. “Не можем напълно да отнемем крака си от педала на газта.”

Моли МакКлъски е журналист на свободна практика, която пише по проблемите на неравенството, имиграцията и международни събития.

Снимката е от залива на остров Санторини, където акостират десетките круизни лайнери, посещаващи една от най-предпочитените туристически дестинации в Средиземно море

www.citylab.com

Покажи още
Close