Университетът

ШУ участва в среща на университетската мрежа от Югоизточна Европа на ЮНЕСКО

Регионален Център София-ЮНЕСКО инициира среща с представители на университети от България и Югоизточна Европа, която се проведе едновременно на живо в София и онлайн.

Участници в дискусията на живо бяха преподаватели от Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев”, Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров”, Нов български университет, Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Университета по библиотекознание и информационни технологии, Университета за национално и световно стопанство, Шуменския университет „Епископ Константин Преславски”, Югозападния университет „Неофит Рилски“. Представител на Шуменския университет бе доц. д-р Ивелина Ефтимова, преподавател по етнология в катедра “История и археология”, а в онлайн срещата се включи и докторант Стефка Будакова. Онлайн взеха участие и още 35 преподаватели от University of Arts, Tirana (Albania), Institute of Archaeology and ethnography (Armenia),  University of Zagreb (Croatia), University of Cyprus, Harokopio University (Greece), University of Ioannina (Greece), Democritus University of Thrace (Greece), National and Kapodistrian University of Athens (Greece), University of the Aegean, Academy of Music, Theatre and Fine Arts (Republic of Moldova), Ss. Cyril and Methodius University in Skopje  (Republic of North Macedonia), Ankara Hacı Bayram Veli University (Türkiye), Zaporizhzhia National University (Ukraine),  Institute for Cultural Research at the National Academy of Arts of Ukraine, Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University (Ukraine).

Участниците споделиха как включват проблематиката за живите наследства в образователните програми, очертаха проблемите и предизвикателства пред тяхната работа, като посочиха и възможни бъдещи съвместни инициативи. Наред с това стана ясно, че и сега университетите работят в мрежа, но има необходимост от засилването на сътрудничеството им по различни инициативи и проекти в областта на нематериалното културно наследство.

В рамките на дискусията се очертаха следните тенденции:

  • Има ограничен брой специалности и дисциплини директно насочени към нематериално културно наследство, но множество програми и дисциплини във всички образователни степени, в които нематериалното културно наследство е застъпено, включително в специалности по изкуства, икономика и туризъм, филология, педагогика;
  • Все по-често се срещат примери на специалности, свързани с квалификацията на специалисти по управление на наследството;
  • Някои университети създават и центрове за повишаване на следдипломната квалификация в областта на нематериалното културно наследство;
  • Почти всички университети организират теренни практики в различни формати, както и семинари и конференции по темата (включително студентски);
  • Преподаватели участват в проекти за попълване на национални регистри на нематериално културно наследство;
  • Университетите работят и за развитието на инициативи за неформално образование в областта на нематериалното културно наследство, както и в тясно сътрудничество с неправителствени организации.

Участниците очертаха и следните предизвикателства пред своята дейност:

  • Липса на интерес от страна на младите хора към нематериалното културно наследство;
  • Липса на видима и привлекателна професионална реализация за работа в областта на управлението и опазването на нематериалното културно наследство;
  • Необходимост от нов (иновативен) начин на преподаване (включително и нови учебни материали) за да достигне съдържанието на програмите до младите хора;
  • Необходимост от въвеждане интердисциплинарен подход в програмите, както и включването на преподаватели с разнообразна експертиза;
  • Необходимост да се търсят партньорства с различни институции като медии и НПО, които работят в областта на опазването на нематериалното културно наследство.

В срещата бяха обсъдени и бъдещи съвместни инициативи и дейности, по които мрежата да работи като споделен академичен календар на теренни проучвания, платформа за споделяне на материали, открити лекции на преподаватели в мрежата и др. Регионалният център пое ангажимент да изпрати въпросник на участниците и да събере предложения как ще продължи да функционира мрежата и как ще се присъединяват към нея участниците. Също така ще бъде обособено онлай пространство на официалния уебсайт на Регионалния център, където да се качва информация за програми, проекти, конференции на участниците в мрежата.

Източник и снимки: UNESCO

Close