Университетът

Проф. дфзн Ана Пройкова: Фокусът на работата ни е върху дейността на хората

В Шуменския университет бе представен проектът EuroCC2 на Европейския съюз. Целта на EuroCC е да създадат мрежа от европейски Национални центрове за компетентност (НЦК) в областта на високопроизводителните пресмятания (HPC), високопроизводителния анализ на данни (HPDA) и изкуствения интелект (AI) във всички страни, които са част от инициативата. Една от тях е и България. Шуменският университет не е избран случайно, а е включен в презентирането на EuroCC2 в България, защото е част от проекта УНИТе (Университети за Наука, Информатика и Технологии в е­обществото), уточни проф. дфзн Ана Пройкова, ръководител на екипа на EuroCC2 в Софийския университет и научен директор на УНИТе. Във форума взеха участие още проф. д-р Красен Стефанов и д-р Христо Илиев.

“Високопроизводителните изчисления (HPC) са стратегически ресурс за Европа и ключов инвестиционен приоритет в следващата дългосрочна многогодишна финансова рамка на ЕС (2021-2027 г.). Европейската комисия (ЕК) предложи значителни инвестиции за консолидиране на цифровия капацитет на Европа и инфраструктура и подкрепа на цифровия единен пазар. HPC центрове целят върхови постижения в областта на инженерството, околната среда, възобновяемата енергия, моделирането на материали и дизайн, молекулярното и атомно моделиране, биомолекулярните изследвания и инструменти за оптимизиране на производителността на HPC приложенията.”, заяви при откриването на форума проф. Пройкова.

Целите на българския сектор са да осигури последователност и съгласуваност на обученията в България в технологиите HPC/HPDA/AI, да приложи експертизата в HPC/HPDA/AI във високотехнологично обучение и развиване на умения на различни образователни нива и да установи дългосрочни комуникации с останалите страни, които са в проекта.

Ето какво каза проф. Пройкова пред UniMedia за проекта EuroCC2:

Освен амбициозен проектът EuroCC2 звучи и може би доста сложно за широката публика. Как бихте го обяснили на хора, които са далеч от темата?

Проф. дфзн Ана Пройкова: Това е една система или европейска мрежа, която се финансира от Европейския съюз и равностойно от държавите членки за създаване на центрове по компетентност в областта на информационните и комуникационни технологии (както често се нарича компютърни науки) и как те се анализират. Този проект има за цел да изведе държавите на сравнително едно и също ниво на  развитие с инфраструктура, т.е. снабдяване на тези центрове с изчислителни машини (или компютри). Но най-важното е да се финансира организацията на хората, които могат да разпространят познанието в обществото, да се обучат всички желаещи, които искат да ги ползват и да им се покаже как може техният бизнес (от производството на храна до космическите кораби) да бъде улеснен като се използват такива изчислителни средства по интелигентен начин.

А как те влизат в ежедневието ни?

Проф. дфзн Ана Пройкова: Ние изчисляваме дори заплатите си с изчислителни машини, но моделите, които могат да се направят за пътуването в космоса или за развиването на хранителния бизнес изискват изключително големи изчислителни ресурси. Дори когато хората са измисляли рецептите за палачинки са правили десетки или стотици опити преди да стигнат до известната рецепта. Сега един изчислителен агент, както се нарича, или изкуствен интелект ще прерови на бърза ръка готварските книги на над 50 народа и ще ви върне една рецепта, която вие може и да не използвате, но ще получите интересни резултати. 

Как се прилага това в академичния свят?

Проф. дфзн Ана Пройкова: В академичния свят се използва най-много. Произходът на този проект е от университетите. Фокусът на работата ни е върху дейността на хората – за това как могат да бъдат обучени хората – математици, физици, химици, лесоинжинери… И те да имат нужда за тяхното производство или за реализиране на тяхната идея от тези изчислителни машини. Така че в университетите и в академичните изследвания се използват за обучение, за припомняне на стари неща, когато човек е прекъснал работата си и за прехвърляне на новите знания към хората. Когато човек завърши една област, след 10 години тя е толкова променена, че има нужда от опресняване на собствените му познания.

За да бъде постигнато това, дейностите по EuroCC2 в България предвиждат вземане на мерки за преодоляване на пропуските в компетентностите в България в трите области – високопроизводителни пресмятания, анализ на големи данни и изкуствен интелект – организиране на програми за обучение и семинари, разработване на иновативни методи за технологичен трансфер (съвместно със Северна Македония, Белгия) и разработване на стратегии за сътрудничество с бизнеса (съвместно с Швеция, Великобритания, Италия).

UniMedia

 

Close