Светът
ЕС подчертава значението на цифровото образование
Съветът на Европейския съюз постигна съгласие по обща позиция относно оказването на подкрепа за благополучието в цифровото образование. Определят се три фактора, които допринасят за благополучието на учещите и преподавателите:
- придобиването на необходимите знания, умения и компетентности
- разработването на подходи за преподаване и учене, както и на цифрова среда, които допринасят за благополучието
- междуличностните отношения в екосистемата за цифрово образование
Начинът, по който по време на пандемията от COVID-19 образователните системи реагираха на предизвикателствата и възможностите на (спешното) преминаване към дистанционно и онлайн преподаване и учене, може да бъде използван като полезен опит и извлечени поуки за разработването на подходи към благополучието в цифровото образование.
Отчита се също, че цифровото разделение представлява заплаха за благополучието в цифровото образование и обучение и може да доведе до засилване на съществуващите неравенства и създаване на нови. Проучване, проведено през 2019 г. преди пандемията от COVID-19, показва, че една четвърт от домакинствата с ниски доходи нямат достъп до компютри и широколентови услуги. Ето защо училищните системи следва да търсят решение на проблемите, свързани с недостатъчния достъп, неподходящото оборудване или незадоволителните условия на учене.
В заключенията държавите членки се призовават да работят за укрепването на благополучието на учещите и преподавателите при разработването на национални политики и стратегии в областта на цифровото образование и да повишават осведомеността им относно необходимостта от баланс между времето пред и далеч от екрана. Държавите членки следва също да подкрепят училищата при създаването на подходяща организация на времето по отношение на цифровото и присъственото преподаване и учебни дейности.
На национално ниво се препоръчва също да се подобрява осведомеността на учещите за потенциалните заплахи в цифровия свят и да се развива тяхната устойчивост, за да се понижат рисковете и да се предложат безопасни онлайн възможности за младите хора.
Източник: Съвет на Европейския съюз