Университетът

Гл. ас. д-р Мария Касчиева: Студенти ще залесят участък край Шумен в Седмицата на гората

*Д-р Мария Касчиева по време на занимания по Горска педагогика с ученици от ППМГ “Н. Попович” – Шумен в Деня на на отворените врати на Факултета по природни науки

 

Гл. ас. д-р Мария Касчиева, горски педагог и преподавател в Катедрата растителна защита, ботаника и зоология на Шуменския университет “Епископ Константин Преславски”,  в интервю за UniMedia:

UniMedia: Д-р Касчиева, какво всъщност е Горска педагогика?

Гл. ас. д-р Мария Касчиева: Горската педагогика се базира на обучение сред природата. Неговите корени ни връщат към 60-те години на 20 век, когато тръгва като дисциплина от САЩ. За негов основател се счита Джоузеф Корнел с неговата книга „Споделяне на природата с деца”. Всъщност от тази книга започва това течение в обучението, разпространено първо в Америка, а по-нататък и в Европа. На Стария континент вече можем да говорим за традиции в обучаването на деца сред природата. Най-широко застъпено е в страните от централна Европа – в Австрия, в Словакия, Германия. За тези страни можем да кажем, че имат 20 – годишни традиции в заниманията по Горска педагогика в сегашния й вид.

При нас в Шумен с Горска педагогика се занимавам заедно с колегите от Североизточно държавно предприятие ДП Шумен, а моето обучение стартира по методика, разработена от колеги от Австрия. И всъщност аз изкарах курс на обучение през ноември 2017-та година на Изпълнителната агенция по горите с помощта на Североизточно държавно предприятие. В Шумен часове по Горска педагогика се организират от 2016-та година, когато преподавателите са били само от Североизточно държавно предприятие, а от 2017-та се включвам и аз като представител на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски”.

UniMedia: Какво представляват заниманията?

Гл. ас. д-р Мария Касчиева: Един урок, без значение за каква възрастова група се предлага, започва винаги със запознаване с правилата и с представяне на всеки член от групата. Когато сме в горска среда задължително имаме нещо, което ни служи за микрофон – било то цвете или шишарка. Това е начинът за вземане на думата и така всяко дете се представя и разказва какво харесва в гората. След това малчуганите имат задачата да си направят медальон с имената им, с любимо животно или растение. Така комуникацията много се улеснява. Децата си украсяват медальоните с каквото решат, че им харесва – растение, птица, дърво. Обикновено представляват дървесни кръгчета от клончета и те ги носят по време на цялото занятие.

UniMedia: А какви са специфичните занимания?

Гл. ас. д-р Мария Касчиева: Специфичните занимания излизат на втори етап. Следва запознаването с горските обитатели. Част от тях са известни на децата, тези неща се учат и в училище или ги научават при излети със семейството. Горските игри са опознавателни, има и такива, които затвърждават някакви придобити знания и такива, при които придобиват нови знания и умения.

UniMedia: Какви точно знания получават? Приличат ли на заниманията на американските скаути или са часове по екология?

Гл. ас. д-р Мария Касчиева: Това е нещо средно между американските скаути и знанията по „Човек и природа”. При различните групи поднасяната информация е различна. Правили сме обучение на скаутски клуб „Мадарски конник”. Там скаутите имат много повече познания за гората, имат усещане за природата, имат усета да слушат, да учат нови, непознати за тях неща. Докато голяма част от другите деца някакси го не го притежават.

UniMedia: Какво предстои за Седмицата на гората, която стартира на 1 април?

Гл. ас. д-р Мария Касчиева: За Седмицата на гората има много планирани събития. На 3-ти април студенти от специалностите „Растителна защита” и „Екология” на Шуменския университет ще залесяват участък край квартал „Мътница”. Аз ще взема участие в планирано посещение на ЦДГ „Изворче” на 4-ти април, когато с още няколко горски педагози ще занимаваме децата от цялата градина. А на 10-ти и 17-ти април ще имаме занятия с първокласници от СУ „Йоан Екзарх Български” с типичните за Горската педагогика игри и знания.

UniMedia: Защо Горската педагогика е важна за бъдещето на планетата?

Гл. ас. д-р Мария Касчиева: Горската педагогика помага на децата да усетят природата по-тясно. Всички сме свидетели на изникващите незаконните сметища. Децата от малки трябва да се приучават на екологична отговорност. И една от целите на Горската педагогика в чистия й вид е да бъдем отговорни към себе си, да бъдем отговорни към околните и към планетата, към растенията, животните, да не извършваме застрашаващи живота им действия. Изясняваме защо не трябва да се палят пожари и какво се случва, когато пламне някъде, какво се случва, когато изхвърлим една пластмасова бутилка в гората. Говорим какво се случва с пластмасата и хартията и за колко време се разгражда една пластмасова капачка. Когато децата от малки се приучават на уважение към природата, това дава ефект, когато те станат родители. В Чехия този резултат е видим след 20 години традиция в занятия по Горска педагогика.

Автор: UniMedia

Close