България

Министър Пенов: Имаме образователна система с традиции, която се развива

Имаме добра образователна система с традиции, която се развива. Поставяме акцент върху способностите и уменията на учениците. Това заяви министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов в студиото на БНТ на 24 май.

По думите му с над 130-годишната си история българското образование има сериозен опит, има сериозни педагогически факултети, които готвят кадри за образованието. С развитието на новите технологии, с новите методи на изследване на хуманитарните науки, се изисква надграждане, посочи министърът. Учебните програми обаче трябва да се променят така, че да гарантират устойчивост за по-дълъг период от време, трайност на преподаваното съдържание, за да се постигне съществен резултат.

За да си учител, трябва да си избрал тази професия със сърцето си, а не само заради доброто заплащане в момента, каза министърът и сподели, че среща много млади хора, които са избрали тази професия. Според министър Пенов средства за образование са необходими и следва да се осигуряват с всеки бюджет – не само за учителите, но и за преподавателите във висшите училища и учените.

За развитието на професионалното образование, за да се усвояват нови умения, са подготвени промени, заложени в Плана за възстановяване и устойчивост. На обществено обсъждане вече е и проект на закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите. Идеята е да доразвием нашата система, каза министърът. Той посочи, че не може да има качествено образование в училищата, ако нямаме качествено висше образование и обратното. Имаме добра материална база в училищата, в научните институти, и сме изправени пред предизвикателството да обезпечим хора, които да работят в тях, каза проф. Пенов.

Министърът смята, че нашата образователна система е конкурентно способна, както и нашите студенти, и ученици, но е необходими младите хора да бъдат потърсени от българските работодатели, за да останат в държавата. Според него във висшето образование е необходимо да се осигури интегрираност на обучението във висшите училища. Той посочи, че вече има споразумения между висши училища, които обединяват кадрите си, а това е форма на обединяване на интелектуалния капацитет. За това помага и включването на много български университети в европейски мрежи.

Той подчерта, че образованието е приоритет за всяка държава, защото то дава умения на хората и така държавата се развива.

Проф. Пенов отбеляза, че над 90 процента от децата се обхващат първоначално в образователната система, но има рискове за тяхното задържане. Той отбеляза важната роля на екипите за обхват в страната, както и тази на българските неделни училища за приобщаването на децата, чиито родители са в чужбина и живеят при баба и дядовци или пък са за известно време със семействата си извън страната.

Сред приоритетите на системата е и поддържането на спортни площадки във всички училища, както и изграждането на площадки за обучение по безопасност на движение.

 Интервюто можете да видите   ТУК

Източник и снимка: МОН

Close