Университетът
Иновативен STREAM модел въвежда в детските градини шуменски преподавател
През последните години все повече се набляга на включването на STEM подхода в образованието. Той има за цел да осигури добре структурирано обучение, което подготвя децата за изискванията на 21-ви век.
“STEM обучението, обхваща четирите ключови принципа на образованието в настоящия век. В SТEАM модела се добавя и изкуството, а в STREAM обучението вече се включва и четенето – от английската дума „reading“ (четене). Тоест STREAM се свързва с наука, технология, четене, изкуство, инженерство, математика”, уточни за UniMedia доц. д-р Ирина Стоянова.
Тя именно е автор на краткосрочния проект в платформата ESEP (European School Education Platform) на тема „STREAM обучението в детската градина“ по дейност e Twinning. Доц. Стоянова е пионер в това отношение, тъй като почти нито една детска градина в България не е въвела STREAM модела. А целта на проекта й е формирането и развитието на професионално-практическите компетентности на студентите (бъдещи детски педагози) в Шуменския университет. “Той обхваща шест области. В наука се насърчава любопитството, децата изследват, отговарят на въпроси решават проблеми, експериментират. Технологията се отнася до използване на елементарни инструменти и технологии микроскопи, компютри, таблети, роботизирани играчки. В четенето децата се запознават с книжките, включително и виртуалните книжки, разглеждат ги, учат се да разказват и да ги пазят. Изкуството насърчава творчеството, децата рисуват по дадена концепция, творят. Инженерството – тук децата се учат да разпознават проблемите като се поставят в проблемни ситуации, тестват, създават мисловни карти. А математиката се отнася до числа и модели, форми, графики, сортиране и др.”, уточни още доц. Стоянова. И продължи: “Целта на иновативния „STREAM модел на обучение в детската градина“ е да се развият уменията на децата за критично и креативно мислене, за проектиране и кодиране, за комуникация и създаване на интерес към книгата чрез приложението на иновативни средства и технологии като: игри от образователната система „Октофън“; интерактивни образователни ресурси; създаване на мини лаборатории; интернет игри и приложения, детска онлайн телевизия”.
По проекта в продължение на няколко месеца студенти от специалност „Предучилищна педагогика“ и от магистръска степен в специалност „Иновации в предучилищното образование“ успяват да усвоят не само нови знания и умения, но и да развият своите практически компетенции. Бъдещите педагози вземат участие и в онлайн e Twinning обучение в платформата ESEP (European School Education Platform).
Студентките Калина Илиева и Вяра Въкева в ДГ „Космонавт“
“Мисля, че все повече студенти трябва да се включват в подобни проекти. Това дават възможност да се придобие реална представа за процеса на работа в детската градина, за всички иновативни методи и подходи, използвани в педагогическото взаимодействие. Няма нищо по-хубаво от това да надграждаме знанията, които сме получили в университета. Запознахме се с чужди практики, видяхме неща, с които не бяхме се сблъсквали до сега. Белгийската образователна система Octofun може много лесно да да бъде приложена в българските детски градини, пречупвайки я през нашия поглед и като като я съобразим с нашата образователна система и ДОС. Подходите STEM, STEAM и STREAM, с които се запознахме в детските градини, са не просто нещо ново, а те трябва да се използват все повече и повече като подходи в образованието”, заяви Калина Илиева III курс, специалност „Предучилищна педагогика“.
“За представянето и реализирането на модела съдействаха ДГ „Братя Грим“ с директор д-р Евгения Михова и ДГ „Космонавт“ с директор Дарина Димитрова. Те предоставиха възможност на студентите (бъдещи детски учители) да наблюдават открити педагогически ситуации, да обменят опит с чуждестранни партньори и да развият практическите си знания и умения в реална иновативна образователна среда. Детска градина „Космонавт“ и детска градина „Братя Грим“ показват отново отлично сътрудничество и съвместна работа с Шуменския университет”, каза още доц. Ирина Стоянова.
„STREAM модел на обучение в детската градина“ е важен, защото чрез него се допринася за формирането и развиването на ключовите компетентности у децата от предучилищна възраст. Проектът ясно показва, че STREAM е съществен компонент от едно добре структурирано обучение в детската градина. Когато децата се запознават с наука, технологии, четене, инженерство, изкуства и математика в предучилищна възраст, това им гарантира подготовка за изискванията на 21-ви век и насърчаване на техния успех в детската градина, училище и извън тях.
UniMedia
Видео – YouTube доц. Ирина Стоянова