Университетът
Миглена Христова: До 25 март се приемат кандидатури по програмата “Заедно в час”

На 24 февруари от 11 часа Центърът за кариерно развитие на Шуменския университет и фондация „Заедно в час“ организират уебинар на тема: „3 причини да станеш учител“. В рамките на час Миглена Христова, представител на „Заедно в час“, ще разкаже за програмата в платформата Google Meet:
UniMedia: С какво ще се запознаят студентите на уебинара?
Миглена Христова: Семинарът, който ще проведа, е свързан с навлизане в програмата „Заедно в час“ – по какъв начин биха могли студентите да участват и съответно какво да очакват като участници.
„Заедно в час“ е двугодишна програма, в която всеки учител има възможност да преподава в училище, с което си партнираме. Всеки от учителите има ментор, който го подкрепя в работата му в училище. Участниците стават и част от общността на „Заедно в час“ и имат възможност да общуват с всеки един бивш, настоящ и бъдещ учител по програмата. В нея наред с преподаването са включени и редица обучения.
UniMedia: Какво представляват тези обучения?
Миглена Христова: Най-голямото обучение, което се случва, е в летния период преди старта на самата програма. То е изградено от две части – теоретична, която ние наричаме „Летен институт“ и практическа, която наричаме „Лятна академия“. В теоретичната част всеки един участник има възможност да научи как се планира учебното съдържание и всяка урочна единица, особеностите на комуникацията в класната стая. След това всеки учител има възможност да преподава в реална среда. Ние организираме „Лятна академия“ за ученици, в която се записват близо 1000 деца всяка година и благодарение на това всеки един учител има възможност да преподава на няколко класа в продължение на три седмици. Това е една стабилна основа, върху която стъпва преди да влезе в класната стая.
UniMedia: След като преминат тези първи две стъпки, в какво се изразяват обученията след това?
Миглена Христова: Обучението е комплексно. Всеки учител има ментор, с когото работи. Има възможност да обсъжда подробности от ежедневието си, за това какво се случва с учениците и да бъде подкрепен в следващите стъпки, които ще предприеме с тях. Освен тази менторска програма всеки участник може да се включва в продължение на двете години в различни обучения, които колегите организират. Те са надграждащи това голямо обучение в началото. Всяка тема, която включват колегите е свързана и с нуждите на самите учители, тъй като ние се допитваме и до тях от какво биха имали нужда.
UniMedia: А от какво най-често имат нужда?
Миглена Христова: Най-често имат нужда от помощ от гледна точка на комуникацията с учениците. Различни са нуждите и много зависи от това в каква среда се намира самият учител. Обикновено нуждите на учителя произхождат от нуждите на учениците, а пък нуждите на учениците биха могли да бъдат много различни. Понякога майчиният език на учениците не е български и тогава възниква въпросът по какъв начин да бъде подреден учебният процес, за да бъде най-удобно ученето на децата. Друг проблем може да бъде по какъв начин учителят овладява процесите в класната стая, как се създават правила за всичко, което се случва в класната стая.
UniMedia: Вие колко години работите за Заедно в час?
Миглена Христова: Аз вече за пета година работя за организацията ни, а през първите две бях учител и преподавах в село Горна Малина на едни невероятни деца, в същото време преподавах и философски цикъл на всички ученици в горен курс.
UniMedia: Последните години се наблюдава засилен интерес към учителската професия. Според Вас на какво се държи това?
Миглена Христова: Ние забелязваме и при нас, че има повече желаещи да кандидатстват по програмата. Миналата година кандидатите бяха около 2700, като от тях одобрени бяха около 200. Тази година към момента имаме над 2000 души, но крайният срок е 25 март. Със сигурност обаче това е много комплексен въпрос. Учителите, които кандидатства при нас, имат няколко причини. На първо място е, че подкрепят каузата, която ние имаме – да работят в по-малки населени места, там, където децата наистина имат нужда някой да ги подкрепи.
Всеки намира своята причина по различен начин. Аз припознах „Заедно в час“ в момента, в който влязох в училище и се натъкнах на много несправедливости спрямо учениците и неща, които не ми харесваха в образователната система. И доста трудно преживях факта, че не мога да въздействам самостоятелно на тези неща. Малко след това срещнах идеята на „Заедно в час“ и видях съмишленици.
Всеки, който прояви интерес към това, което представлява програмата „Заедно в час“, може да научи повече подробности 24 февруари (сряда) от 11 часа, както и на сайта на програмата https://zaednovchas.bg/.
UniMedia