Университетът
Фори вече учи децата да изразяват себе си

Проектът за емоционална грамотност на най-малките „Играй с Фори” на доц. д-р Севджихан Еюбова, преподавател в Катедра “Технологично обучение, Професионално образование и Предучилищна и Начална училищна педагогика” на Шуменския университет “Епископ Константин Преславски”, вече се интегрира в няколко детски градини в общините Шумен, Никола Козлево и Тутракан. Изграждането на емоционална грамотност включва и процесите на взаимодействия не само между връстници, но и между децата и възрастните (родители и учители), чрез които става възможно приложението на знанията, нагласите и уменията за разбиране и контролиране на емоциите, развиване на емпатия към другите и поддържане на позитивни взаимоотношения, както и взимане на отговорни решения.
Как върви работата по проекта в детска градина „Патиланчо“ в Тутракан, научаваме от учителката Нели Калчева, възпитаничка на Шуменския университет:
UniMedia: Как решихте да внедрите „Играй с Фори“ в работата на детска градина „Патиланчо“?
Нели Калчева: Миналата учебна година взех участие в Международната логопедична конференция „Емоционални и поведенчески нарушения” в Албена, където слушах доклада на доц. Еюбова за „Играй с Фори“, който ме впечатли. Тя покани колеги, които тепърва ще работят с втора група, да се включат в този проект. Още тогава заявих желанието си да работя с нея. За нас това е един проект, който внасяме за доразвиване на децата като качества и умения.
UniMedia: Какво Ви накара да се спрете на „Играй с Фори“?
Нели Калчева: Фактът, че касае емоциите и възможността децата да могат да опознаят сами себе си. Нашата група, както всички детски групи, са малко буйни деца и реагират спонтанно, понякога са невъздържани. И смятам, че това се дължи до някъде и на това, че не познават сами себе си, не познават емоциите си, не познават какви емоции предизвикват в останалите със своето поведение. И реших, че това ще бъде много полезно, както и се оказа впоследствие.
Децата се учат да разпознават лицевите експресии на различните емоции като рисуват израженията на таралежчето Фори, когато е щастлив, ядосан, уплашен и др.
UniMedia: Как точно протича работата по „Играй с Фори“?
Нели Калчева: По план тези ситуации са заложени в петък, понеже тогава водя образователно направление „Социален свят“. Така всеки петък, следвайки указанията на доц. Еюбова, разиграваме различни ситуации. Таралежчето Фори обяснява своите емоции, разказва как то попада в различни ситуации, как реагира и после как осъзнава как неговото поведение влияе на приятелите му. Доц. Еюбова ни подава и презентации, в които всички тези неща са описани. Примерна ситуация е как топка е ударила Фори, как се е почувствал той, онагледено със съответната лицева експресия, отговаряща на тази емоция. Децата възприемат това визуално, имаме екран, на който се показва презентацията. В други ситуации децата трябва да открият емоциите под формата на тест. Една тема включва една емоция, следващата тема е друга емоция, а третата тема съпоставя двете емоции. Това е алгоритъмът и последователността, в която се поднасят на децата. Намерихме си и кукла таралежче, което използваме, а не само образите на екрана.
Отделно ние също вкарваме ситуации, които са приспособими по тази тема – изработвахме човечета, които са весели или тъжни. Така допълваме нещата, които доц. Еюбова ни дава.
Нели Калчева въвежда децата в темата за “Разочарованието”
UniMedia: Децата проявяват ли интерес към Фори?
Нели Калчева: На децата им е много интересно. За тях това е като приказка, която те възприемат и после съпреживяват заедно с героя. Таралежчето е сложено на видно място, където можем да си го гледаме. „Играй с Фори“ включва и техника за овладяване на гнева. Аз дори си позволих тази техника да я разпечатам на малки листчета и я давам на родители на деца, които имат проблем с овладяването. Те самите са много добре настроени и отворени към програмата. Отделно забелязах при последните ни срещи с децата, че те вече не употребяват просто думи като „весел“, „тъжен“, а включват в речника си и изрази като „разочарован“. Тази думичка те не я познаваха, но благодарение на това, че работим по този проект, те я включват речника си като емоция.
“Техника на таралежа” и стихотворението “Брой до три” на Биляна Дар
А и нашите деца обичат приказките. Ние още от първа група работим по един друг проект „Утринна приказка“. Така че децата от тогава са свикнали денят им да започва с приказка и просто този проект се сля с другия. Само че тук вече имаме друга задача – емоционална грамотност.
Работата по проекта в детска градина „Патиланчо“ в Тутракан ще продължи, когато детските градини бъдат отворени.
UniMedia