Университетът
НАЙ-ДОБРОТО ОТ 2019: Шуменски студенти в проект на Goethe Institut

„Да преподаваш е яко!“ е кампания на Гьоте-институт България за насърчаване на младите хора в страната, изучаващи немски език в университета, да изберат професията на учител по немски език за свое бъдеще и за квалифициране на учители по немски език в българските училища. Наред с Посолство на Федерална република Германия в България, Софийски университет „Св. Климент Охридски“, Нов български университет, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“, Дружество на преподавателите по немски език в България, Съюз на германистите в България и „Заедно в час“, Шуменският университет „Епископ Константин Преславски“ е партньор в кампанията. Разговор с Айля Илиязова пред UniMedia, преподавател в университета и ментор на студентите, включили се в инициативата на Гьоте-институт:
„Проектът е изцяло по инициатива на Goethe Institut. Той е пилотен и с огромната надежда (както тяхна така и наша) да не е първи и единствен, а да продължи. Началото му бе поставено на първи юли и ще продължи до 20 декември. От Шумен сме трима колеги, които представяме града като партньор в проекта – Гинка Колева от СУ „Сава Доброплодни” в ролята на базов учител, Росица Василева от ГПЧЕ „Никола Йонков Вапцаров” като базов учител и аз участвам едновременно като методист, защото преподавам Методика в Шуменския университет и като базов учител в ГПЧЕ. Освен от Шумен участват колеги от самия Гьоте институт в София, от сдружение „Фридрих Шилер”, учители не само от езикови гимназии в България, а и от средни училища – Пловдив, Търново. Общо сме 16 колеги от цяла България”.
„Да си учител по немски е „яко“, защото е призвание и смислена житейска мисия, която предлага сигурен кариерен път, гарантиран месечен доход, множество възможности за развитие и подкрепа в немско езичния свят“ – казват инициаторите на кампанията.
„Идеята всъщност е да се мотивират студенти още в самото начало на обучението им (първи и втори курс), да се заинтригува тяхното внимание по посока да станат учители по немски, а не в трети курс да започне да се говори за педагогически профил. Още от първи и втори курс съвсем в началото трябва да се привлече вниманието им и да ги поканим в класната стая. Предвидени са отделно и семинари за базови учители за подготовка т.е. надгражда се университетска подготовка, която те преди години са получили, но условията за работа в съвременното училище би трябвало да са различни вече. Така че и за базовите учители е помислено, както и за студентите, които искат да участват в проекта.
Като базови учители имаме присъствени фази – през юли, началото на септември и ноември. След което имаме три седмична онлайн фаза – всяка седмица трябва да имаме присъствие онлайн от 5 до 7 часа и до 6 часа наблюдения, което ще рече хоспитиране на студенти, които ще участват в проекта. Групата е от 12 човека. Тяхното участие в проекта се води „хоспитиране”, но нямащо нищо общо с програмата, която например 3-ти и 4-ти курс имат заложена като хоспитиране по принцип в учебен план. Това изцяло се финансира от проекта на Гьоте институт. Няма нищо общо с бюджета на съответното училище или пък с университета, който участва като партньор. За тези шест часа наблюдения студентите са подготвени, защото през ноември са преминали през онлайн семинар. Те имат възможността да наблюдават часове на колегата Колева, на колегата Василева и моите в ГПЧЕ.”
Немският език е един от най-изучаваните чужди езици в българските училища.
„Много добре школувани и подготвени лектори обучават както преподавателите, така и студентите в рамките на проекта – от българска страна имахме една лекторка, имахме от Кайро, от Босна, сега от Германия чакаме лектори. Това са преподаватели, които работят към Гьоте институт, но в различни страни и са пътуващи лектори, за да провеждат семинари и уъркшопи за обучение на учители. Проектът е изключително престижен и аз се радвам, че студенти от Шуменският университет „Епископ Константин Преславски“ участват в него”, каза още Илиязова.
UniMedia
Снимки FB