Светът
Пандемията вдигна революция в образованието: смесеното обучение ще бъде норма

Училищата и университетите в САЩ минаха към електронното обучение заради разразилата се епидемия от коронавирус. До какво ще доведе това в страната с една от най-силните образователни системи в света? Анализ на Енрике Данс, редактор в американското издание на Forbеs:
Бяхме свидетели на разнообразен отговор от страна на образователните институции на ситуацията с карантината. Като цяло само тези със солидна образователна практика, със студенти, които имат достъп до интернет, с персонал, вече обучен в използването на онлайн преподаване, са успели да поддържат дейността си с минимални смущения. Докато други (огромното мнозинство) просто са направили най-доброто, на което са способни при извънредни условия, надявайки се да устоят на бурята.
Проблемът, с който се сблъскваме отсега нататък, е ясен: това, което първоначално изглеждаше като спешни мерки, вече не са. Отсега нататък трябва да се подготвим за живот в свят, в който произвеждането на ваксина срещу COVID-19 ще отнеме много време. Това означава много ограничения за това как ще живеем оттук нататък. Дълго време класовете ще са с половин капацитет, много ученици или учители ще бъдат принудени да се самоизолират, посещенията ще бъдат нередовни и много методи, които сме използвали преди, вече няма да са актуални.
Промяната ще бъде постоянна: образователната дейност вече няма да бъде лице в лице или онлайн, а смесица, способна да се движи незабавно, безпроблемно, непрекъснато през академичния живот на студента. При това неограничена от началото и края на училищната или университетската година. В днешния свят от всички ни се изисква непрекъснато да се учим. Институциите, академичните директори, учителите или студентите, които не са в състояние да се адаптират, просто няма да имат място в този нов сценарий. А този нов сценарий включва много, много промени.
Първо, трябва да разрешим така нареченото „цифрово разделение”: трябва да разберем, че всеки човек, който възнамерява да получи образование (считано за универсално право в много страни), трябва непременно да има достъп до компютър и интернет връзка. Това изискване временно ще повдигне пречките за влизане в образованието и ще бъде нещо, което и институциите, и правителствата ще трябва да вземат предвид чрез стипендии, безвъзмездни средства, заеми, дарения и др.
Второ, това ще означава, че учителите трябва да преразгледат всички свои методи и да ги подготвят за тази нова, смесена учебна среда. Това няма да бъде опция: колкото и успешни да са били учителите в предишната среда, те ще трябва да разберат, че тези дни са отминали и че сега трябва да се адаптират към новите стандарти. Това изисква отвореност към обучение за използване на нови инструменти, промяна на техните учебни програми, техните методи за оценка и разбиране на ролята на всеки елемент в тази нова среда с нови учебни процеси.
Трето, институциите, както образователни, така и нормативни, трябва да разберат, че в този нов контекст някои начини на преподаване вече нямат смисъл. В онлайн среда с достъп до неограничена информация фокусът върху запаметяването на нещата губи своя смисъл. И се заменя от необходимостта да знаете как да изберете и използвате информацията, подходяща за всеки контекст. Ще трябва да преминем от базирани на изпитни системи (които насърчават запазването на знанието) към други, базирани въз основа на разработването на проекти или задачи. Това означава край на учебниците като единствен източник на знания. Край на лекции, в които учителят „рецитира“ урок, а учениците или студентите си водят бележки. Вместо това – преобърнати методологии, където ученикът заема централно място в подготовката на материали и учителят отделя време за взаимодействие (онлайн или лице в лице) за осигуряване на структура, обяснения в по-голяма дълбочина или отговаряне на въпроси.
Освен това груповата работа и участие ще се превърнат в основни елементи на образованието, тъй като те представляват начина, по който студентите ще приложат знанията си, които са придобили, когато излязат в света. Ще трябва да оценим не само това, което студентът знае или не знае, но и как го използва, за да убеди другите, да аргументира мнението си в група. Партньорските оценки ще станат норма. Вместо да разчитаме на класическите изпити, сега ще видим сложни системи, съставени от участие, курсова работа, проекти, индивидуална и групова работа, оценки, определени от колеги, и вероятно няколко други критерии.
Какви инструменти ще използваме за това? Те ще бъдат много и разнообразни и непрекъснато ще се развиват. Това ще изисква учителите и преподавателите да се ангажират повече от всякога. Те ще прекарват много часове във форуми с разширени социални възможности – с множество аналитични възможности и други инструменти, способни да направят разговорите по-добри и по-дълбоки от тези в лице в лице среда. Тези форуми ще са и с повече възможности за персонализиране и адаптиране към характеристиките на ученика или студента. Това очевидно няма да важи за всички форуми. Но предстои да видим използването на инструменти за видеоконферентна връзка, които дават възможност за обогатяване на двупосочни взаимодействия, споделени дъски, мигновени съобщения, мениджъри на съдържание, които ще използваме като хранилища, виртуална реалност, която предлага потапящи преживявания, симулация, игри от различни видове … Панорама от функции, които непрекъснато ще се развива.
С други думи, онлайн преподаването вече няма да бъде просто възможност. Следващата година институциите, които не са в състояние да предложат смесена методология, която безпроблемно да интегрира лице в лице и онлайн преподаването, все повече ще се изостават. Докато просто не излязат от надпреварата. До следващата година спешните мерки, прилагани от образователните институции през последните седмици, ще трябва да бъдат напълно интегрирани: решения, способни да осигурят ефикасно, пълно и пълноценно обучение. Това безспорно е предизвикателство за институции, учители и студенти, но такова, което би могло да добави изцяло ново измерение към преподаването, адаптирайки го към нов контекст, по-гъвкав и най-вече по-логичен. По всякакъв начин.
Източник: Forbes
Снимки: unsplash.com
Превод: Виктория Иванова