Университетът

МОН с мерки в подкрепа на университетите да привличат чуждестранни студенти

Как българските университети да привличат повече студенти от чужбина, включително от държави извън Европа. Това беше темата на организираното от МОН двудневно обучение „Глобални хоризонти“ – стратегии за привличане на чуждестранни студенти в българските университети“, в което участваха близо 100 представители на висши училища от цялата страна, сред които бяха и преподаватели и служители на Шуменския университет. Лектор беше Панайотис Каколирис, водещ международен експерт по стратегическо планиране и дигитален маркетинг, преподавател в редица гръцки университети и създател на теорията „Интелигентните отношения“ – за цифровата трансформация на комуникацията с помощта на изкуствения интелект.

Обучението бе открито от заместник-министъра на образованието и науката Наталия Митева, която поздрави участниците от името на министър Галин Цоков. „Настъпват промени в парадигмата на световното образование. То става отворено и еднакво достъпно за почти всички млади хора в света. В този смисъл нашите образователни институции се състезават с целия останал свят. Те са гледани и избирани от младите хора наравно с хиляди други университети“, посочи зам.-министър Митева.

По време на обучението бяха оповестени данни, според които през следващата 2025 г. се очаква в света да има 250 млн. студенти. Само преди десетилетие -през 2015 г. техният брой е бил 200 млн. На фона на световната тенденция за увеличаване на броя на студентите, в Европа те намаляват по демографски причини. Затова европейските университети се стремят да привличат студенти от цял свят с най-различни похвати. Сред тях е силното онлайн присъствие на университетите, включително чрез
различните социални мрежи.

Лекторът Панайотис Каколирис, който е част от екипа, представил иновативния комуникационен подход „intellemo“, съчетаващ интелигентност с емоционалност, запозна представителите на българските висши училища с различните способи да бъдат по-разпознаваеми в онлайн пространството. Това включва присъствие в социалните мрежи, като съдържанието в различните платформи е подбрано така че да стига най-успешно до търсената аудитория. След първия ден, в който обучението беше основно теоретично, във втория представителите на висшите училища работиха в групи по практически задачи и
сформираха консорциуми между различни университети с общи цели. Те представиха и своя опит и предизвикателствата, пред които се изправят при привличането на чуждестранни студенти. Очертаха и много предимства на нашата страна. Сред тях са сигурната и гостоприемна среда, възможностите, които дават висшите училища за развитие и изследвания, приятният климат и начинът на живот в България и др. Посочени бяха и успешни примери като този на Националната музикална академия, където се обучават близо 800 чуждестранни студенти, от които 300 са от Китай.

След обучението всеки от университетите ще получи и наръчник с полезна информация и конкретни съвети за привличане на чуждестранни студенти.

Източник: МОН

Close