Университетът
Как STRЕAM обучението навлиза в предучилищното образование
Синхронно обучение в електронна среда към ДИКПО – Варна с педагози от детски градини в Шумен и Добрич на тема: STEM, STЕAM и STRЕAM обучението в предучилищното образование проведе доц. д-р Ирина Стоянова, преподавател в Шуменския университет. Курсът е част усилията на доц. Стоянова да въведе иновативния STRЕAM модел на обучение в детските градини, който е нов за българската образователна система (бел. ред.- STREAM – наука, технология, четене, изкуство, инженерство, математика). Към него обаче вече има голям интерес от страна на детски градини в Североизточна България и например целият педагогически екип начело с директорката на ДГ „Чучулига“ Марияна Милева се е включил в обучението в ДИКПО – Варна.
„Детските педагози имаха възможността да се запознаят отблизо с материали, свързани с откритите практики на детски учители от ДГ „Братя Грим“ и ДГ „Космонавт“ в Шумен, както и с приложения „STREAM модел на обучение в детската градина“ от студентите специалност Предучилищна педагогика от Шуменския университет при практиките им там“, уточни за UniMedia доц. Стоянова. Дейностите в детските градини са част от проект в платформата e Twinning, “STREAM в детската градина”, който се осъществява от Шуменския университет и ДГ „Братя Грим“, ДГ „Космонавт“ със съдействието на проф. Чавдар Сотиров.
Доц. Стоянова допълни още: “За формирането и развитието на ключовите компетентности у децата от предучилищна възраст е от съществено значение организирането на възпитателно-образователния процес. Основен принос затова имат детските учители и родителите. Относно тяхната педагогическата компетентност е необходимо те да са запознати с иновативните образователни технологии, техники и методи на преподаване. Важно е детските учители да насърчават формирането и придобиването на ключови компетентности у децата, да осигуряват позитивна и иновативна образователна среда“.
Целта на краткосрочния курс е да се развият именно такива професионално-практически компетентности на детските учители.
„В него педагозите имаха възможността и да анализират и разработват проекти на педагогически ситуации, свързани със STREAM обучението“, каза още доц. Стоянова. Успешното начало на прилагането на STRЕAM обучения в детските градини в Шумен се дължи на добрата съвместна работа на Шуменския университет, ДГ „Братя Грим“, ДГ „Космонавт“ и техните директорки. По думи на доц. Стоянова студентите успяват да намерят истински ментори в лицето на директорките на детски градини Евгения Михова, Дарина Димитрова.
„Надявам се в бъдеще да продължи въвеждането на модела и в други детски градини от страната, за да се повиши качеството и ефективността в управлението и организацията на предучилищното образование“, категорична е доц. Ирина Стоянова.
UniMedia