Университетът
Доц. Стефка Калева: Университетът е на второ място в направление „Педагогика на обучението по…“

Доц. д-р Стефка Калева, зам. – ректор по акредитация, оценяване и поддържане на качеството на обучението и на академичния състав на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“, за тазгодишното издание на Рейтинговата система на висшите училища в България:
UniMedia:Кои са най-важните изводи от тазгодишното издание на Рейтинговата система за Шуменския университет?
Доц. Стефка Калева: В това издание на Рейтинговата система няма съществени промени в класирането на представените в Шуменския университет професионалните направления, независимо, че при актуализиране на методиката на изследването за тази година са отпаднали част от базовите индикатори, формиращи класирането, по които ние традиционно имаме добри показатели. Професионално направление „Педагогика на обучението по…“ заема второ място в класирането. Пет са професионалните направления, класирани на трето място: „Педагогика“, „Физически науки“, „Религия и теология“, „Общо инженерство“ и „Растителна защита“. Четири направления заемат четвърта позиция. Това са: „Социални дейности“, „Обществени комуникации и информационни науки“ (което повишава позицията си), „Химически науки“ и „Математика“. Пето място заемат направленията „Филология“ и „Науки за земята“ (което за пръв път участва в класирането). Шесто място е за „История и археология“, „Архитектура, строителство и геодезия“ и „Национална сигурност“. Ако ги преброим – 15 от 21 професионални направления са класирани на едно от първите шест места. В този смисъл имаме повод за удовлетворение.
Вероятно има хора, които биха ми опонирали, че в някои направления ние сме трети или четвърти от три или четири университета. Да, така е. Но се запитайте, защо университетите, които обучават в тези направления, са само три или четири от петдесет и два? Ами защото не е лесно, защото се изискват сериозни инвестиции в материална база, в експертен състав. Гордея се, че академичният колегиум на Шуменският университет остава верен на своята академичната традиция и независимо от трудностите единствен в Северна България продължава да обучава в приоритетни професионални направления като „Физически науки“, „Химически науки“, „Биологически науки“, „Растителна защита“ а също по специалност „Геодезия“ от регулираната професия „Инженер в геодезията, картографията и кадастъра“. Както става ясно от данните в последното издание на рейтинговата система, той остава и единственото висше училище в Северна България, което реално в момента обучава в направление 4.5. Математика.
Цялостно класиране на университетите няма, защото направленията са много различни и такава подредба на университетите не се предвижда.
UniMedia: Споменахте, че са отпаднали някои важни показатели, по които ние сме имали традиционно високи оценки. Кои са те?
Доц. Стефка Калева: Става дума за индикатори които се отчитат в системата и могат да бъдат верифицирани, но не участват в групите индикатори, формиращи оценката. При различните издания на Рейтинговата система има индикатори, които се добавят или отпадат от схемата, повишават или понижават тежестта си. Например, по индикаторите „Индекс на цитиране на висшето училище в Scopus“ и „Индекс на цитиране на висшето училище Web of Science“ и през тази година запазваме третата си позиция сред висшите училища в Северна България (веднага след двата медицински университета), дори повишаваме индекса си във Web of Science. Но в това издание те не носят точки на висшите училища, което е жалко, защото за мен индексът на цитиране в световните бази данни е един от най-обективните показатели за качеството на научните изследвания в една образователно научна институция каквато са университетите.
Отпаднали са още два важни за нас индикатора в последната най-значима група – „Реализация на пазара на труда и регионална значимост“. Това са индикаторите „Привлекателност на висшето училище за студентите от региона“ и „Привлекателност на висшето училище за студентите от областта“. По тези показатели университетът традиционно има висок резултат. Не е тайна и аз винаги съм споделяла, че нашето висше училище предлага редица професионални направления, които не са представени в други висши училища в Североизточна България или в Северна България като цяло. За Северна България вече стана дума. Що се отнася за Североизточния регион – ние сме единственото висше училище, което обучава в трите професионални направления от област „Педагогически науки“, както и в професионалните направления „Филология“, „История и археология“, „Религия и теология“ и „Обществени комуникации и информационни науки“. Това определено отрежда на Шуменския университет ролята на важен образователен център с безспорна регионална значимост. Но и в това издание на Рейтинговата система този факт не носи на висшето училище никакви позитиви, защото авторите на методиката интерпретират регионалната значимост като нагласа на студентите за реализация в регона, в който е позиционирано висшето училище.
Новите индикатори за тази година са свързани с политиката на висшите училища за интернационализация на образованието, както и някои допълнителни индикатори в раздел Научна дейност, въвеждането на които намирам за целесъобразно и полезно.
UniMedia: Какво друго прави впечатление?
Доц. Стефка Калева: Прави впечатление, че като цяло, особено в последната група, за която говорихме, отново преобладават показатели, които имат косвено отношение към работата на висшите училища, и ги правят или преки бенефициенти, или преки потърпевши от икономическата ситуация на регионите, в които те функционират. Става дума за такива индикатори, като: „Безработицата сред завършилите (10% от общата оценка), „Принос към осигурителната система“ (6%), „Осигурителен доход на завършилите“ (10%), „Съотношение на осигурителния доход на завършилите спрямо средната заплата за областта“, „Регионална реализация“, като за поредна година по този показател се отчита само делът на наетите във фирми, регистрирани в региона, но не и на самонаетите, хората със свободни професии, тези които продължават образованието си или имат професионална квалификация в повече от едно професионално напревлине, реализиралите се в чужбина. Общата тежест на подобни показатели е 28 % от общата оценка. Това безспорно ощетява не само извънстоличните висши училища, но и висшите училища като нашето, които по посочените вече причини обучават студенти от различни региони, много от които след завършването си се завръщат в тези региони, което е един естествен и обясним процес.
Като отбелязвам някои несъвършенства и дисбаланси на Рейтинговата система, които се надявам да бъдат преодолени при бъдещите й издания, не мога да не отбележа, че това е една изключително богата и полезна база данни, към която ние се отнасяме сериозно и аналитично и която използваме, за да определим мястото на нашия университет в мрежата от висши училища в страната, неговите конкурентни предимства, но и елементите в управленската политика, които подлежат на промяна и имат потенциал за усъвършенстване.
UniMedia: Какъв извод можем да направим от мястото на Шуменския университет в Рейтинговата система тази година?
Доц. Стефка Калева: За мен най-важното е, че университетът има добро присъствие в това издание. По обективните показатели, пряко зависещи от усилията на висшето училище, университетът показва много добри резултати, което не може да не бъде забелязано при един внимателен, задълбочен, обективен и непредубеден анализ.
Рейтинговата система можете да намерите на следния адрес: https://rsvu.mon.bg, където лесно може да се види мястото на Шуменския университет във всяко едно направление в сравнение с всички висши училища в страната