Университетът
Доц. Калева: Университетът подобрява показатели в новата Рейтингова система

Доц. д-р Стефка Калева, зам. – ректор по акредитация, оценяване и поддържане на качеството на обучението и на академичния състав на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ пред UniMedia за тазгодишното издание на Рейтинговата система на висшите училища в България:
UniMedia: Доц. Калева, какви са новите моменти в оценката на Шуменския университет в Рейтинговата система 2018?
Доц. Калева: За наша радост има определени положителни тенденции на представянето на Шуменския университет. Първото нещо, което бих искала да отбележа е, че ние имаме повишаване на показателите на редица знакови индикатори. Първият е „Индекс на цитиране“ на висшето училище, който за трета поредна година се повишава. През 2016-та година цитирането на публикации на преподаватели на Шуменския университет в двете световни база данни, които влизат като маркер за академично влияние в научния свят „Scopus“ и „Web of Science“, са били съответно 6 и 8 пункта. В момента те са 11 и за двата, което е сериозно покачване. Традиционно се запазва лидерската позиция на цитиране сред всички университети в Североизточна България. Интересен факт е, че сред класическите университети ние заемаме трета позиция след Софийския и след Пловдивския университет.
Друг важен индикатор (от първата група индикатори „Учебна дейност“) е „Ексклузивност на преподавателския състав“. Това е индикаторът, който показва какъв процент от преподавателския състав е ангажиран основно и единствено с преподаването в съответното висше училище. Той е от най-важните при акредитацията на всяко професионално направление. И тук мога да отбележа, че няма професионално направление, в което да сме под 90%. На фона на общонационалния проблем с т.нар. „летящи професори“, това е един много сериозен показател.
Третият индикатор, който аз редовно наблюдавам, е „Съотношение докторанти – студенти“. Това съотношение е много важно, защото го има само при висшите училища, които предлагат образование в тази най-висока образователна степен. А то е показател за експертен капацитет на даденото висше училище. Ние имаме водещи позиции във всички 16 професионални направления, които предлагаме. Това доказва едни работещи и успешни докторантски програми.
UniMedia: Тогава как може да определите представянето на университета като цяло в Рейтинговата система 2018?
Доц. Калева: Като очаквано. Изхождам от методиката на групиране на индикаторите, определяне на тяхната тежест, формиране на базата данни, по които се правят оценките. Казвам очаквана, тъй като и сега е запазена методиката от миналата година, която отрежда най-голяма значимост на четвъртата група индикатори. Това са показателите за „Реализация на пазара на труда и регионална значимост“.
Оценката за регионалната значимост е тема на отделен разговор. Тя се разбира по един начин в методиката на Рейтинговата система. Въпросът е как ние бихме искали да се разбира. Повтарям позицията си от миналата година, че 40% от оценката зависят от индикатори, които са косвени като оценка на нашето висше училище. То няма възможност да влияе нито върху нивото на безработица, нито върху средната работна заплата в региона, в който се намира. Но тази оценка дава основание за редица спекулации, които не мога да отмина. И снощи в новинарския поток бе отбелязано за втора поредна година, че възпитаник на Софийския университет ще получава заплата почти 3000 лв., а на Шуменския – едва 900 лв. Не е коректно и ще обясня защо. Ако възпитаник на Софийския университет, възпитаник на университета Харвард и възпитаник на университета Хайделберг дойдат на работа в Шумен, те ще получават 900 лв. И обратно, ако възпитаник на Шуменския университет започне работа в София, ще взема 3000 лв.
За мен има и липсващи индикатори в Рейтинговата система. Първият е ролята на висшето училище за осигуряване на равен достъп на кандидатите от региона до желани от тях професионални направления. И тук с огромно удовлетворение мога да кажа, че ние изпълняваме много отговорно своята задача на образователен център в региона. Защото в 14 от общо 21 професионални направления, в които ние провеждаме обучение, Шуменският университет е единственото висше училище в Североизточна България, което осигурява достъп до образование. Такива са например трите професионални направления от област „Педагогически науки“, направленията „Растителна защита“ и „Религия и теология“ и др.
Въпреки това важно е да се отбележи, че запазваме второто място в направление „Теория и управление на образованието“ и имаме подобряване на класирането в професионалните направления „Социални дейности“, „Филология“, „Икономика“, „Национална сигурност“, „Общо инженерство“ и „Архитектура, строителство и геодезия“.
Автор: UniMedia