Университетът

Доц. д-р Виолета Кюркчийска: Интересът към програмите на ДИКПО расте

Как функционира Департаментът за информация, квалификация и продължаващо образование (ДИКПО)Варна на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски” в условия на епидемия и какви са новите трендове в продължаващото образование? Интервю с доц. д-р Виолета Кюркчийска, директор на ДИКПО:

UniMedia: В ДИКПО се извършва предимно обучение за повишаване на квалификация на учителите. Какви са новите тенденции в продължаващото образование?

Доц. д-р Виолета Кюркчийска:Това е основната дейност на Департамента. Като един от трите класически Департаменти, основан още през 1955 година, той е вторият открит след този на Софийския университет. В него се извършват различни видове дейности за продължаващо образование. Едната перманентна дейност са курсове за допълнителна професионална квалификация. Те са по предмети, като към днешна дата имаме около 475 курсисти от различни специалности. Допълнителната професионална квалификация е най-продължителната квалификация и в момента това е тенденцията. Затова тя е приоритет за Департамента. Другата дейност –организацията и провеждането на краткосрочните курсове -в момента е затруднена в резултат на това, че при тях са необходими 8 присъственичаса, съгласно изискванията на Наредба № 15. Тази наредба се отнася до професионалното развитие и статута на педагогическите специалисти. Точно това спъва работата ни в момента в условията на епидемия, когато провеждането на присъствени часове е невъзможно. И независимо, че водим дистанционна форма на обучение чрез електронни платформи, ние сме длъжни да спазим това изискване(бел. ред. – интервюто е взето преди издаването на заповедта на Ректора на ШУ от 28.10.2020, с която се забраняват всички присъствени занятия). В момента тази наредба се преразглежда и се очаква да има предложения за промени в някои от текстовете и. От Департамента също излязохме със становище, че спазванетоусловието за присъствиене е възможнопо време на епидемия и очакваме корекции. Ето, това е причината краткосрочните курсове към днешна дата да са на втори план. Докато курсоветеза допълнителна професионална квалификация са приоритет не само за нас, а са приоритет на Министерството на образованието. Защото обучението там се организира както при образователните степени„Бакалавър” и „Магистър” – има си учебен план и електронна платформа за обучение. И там нямаме регламент за присъствени часове, както е при краткосрочните курсове.

Защо отново се връщам на факта, че курсовете за допълнителна професионална квалификация са наш приоритет и защо Департаментът набляга много на разкриване на нови курсове? Защото търсенето е в тази посока и ние се опитваме да бъдем адекватни спрямо потребностите на потребителите. В момента нуждата от подобнадопълнителна професионална квалификация е голяма. В резултат на нея учителите по-лесно се реализират на пазара на труда. В тази връзка Департаментът задълбочава дейността си през тази година като разкриваме нови допълнителни професионални квалификации.

Третото направление, в което работим са Професионално педагогическите специализации (ППС). Те са едногодишни специализации, обвързани с една от Професионално квалификационните степени (ПКС). Наредба № 15 за професионалното развитие и статута на учителите, директорите и педагогическите специалисти, обнародвана бр.61 от ДВ от 2019, която вече коментирах,регламентира придобиването на 5 квалификационни степени. Най-ниската е пета степен, а най-високата – първа. Едно от изискванията за придобиване на трета степен, например, е именно едногодишната специализация, за която стана дума и точно това е едно от направленията на дейността на Департамента. Тази година ние се гордеем с 331 специализации(към септември 2020), като тяхната бройка непрекъснато расте. Кандидатите постоянно се увеличават и това ни радва, защото това означава, че сме спечелили доверието им. Тези три дейности – допълнителна професионална квалификация, краткосрочни или тематични квалификационни курсове и ПКС са основната дейност на Департамента, свързана с продължаващото образование.

UniMedia:При положение, че допълнителната квалификация на учителите предизвиква такъв сериозен интерес, не води ли това до силна конкуренция между обучаващите организации?

Доц. д-р Виолета Кюркчийска:Искам да се върна към темата за краткосрочните или тематични квалификационни курсове, за които споменах, че през тази година сме възпрепятствани и потърпевши от пандемията. Въпреки всичко в Департамента имаме организирани и проведени 88 курса с 1296 курсисти(към септември 2020). Точно върху тази дейност на Департамента епидемията се отрази неблагоприятно. Друга причина за по-малкия брой курсове е, че те могат да бъдат провеждани от много обучителни организации, не само Департаменти. И тези организации, съвсем директно казано, раздават много лесно удостоверения с кредити на ниски цени за обучението. Мога да дам пример с много обучителни организации, които проверихме за начина, по който издават удостоверения. Установихме, че удостоверение за един кредит може да се получи дори само след регистрация в една платформа. Не искам да изпадам в крайни определения, но смятам, че при тези курсове се премина в един бизнес за кредити. И се получава така, че ние сме пренебрегвани, защото спазваме строго нормативната уредба и държим на качественото обучение. Ако през предходната година сме имали 150 курса, сега са 88, а през 2016 са били 472. Ето, затова насочихме дейността си към курсове за допълнителна професионална квалификация. Както вече казах, тях обучителните организации не могат да провеждат, а само Департаментите към университетите. Така че, ние не сме загубили потребителите си, напротив – увеличава се броят на учители и педагогически специалисти, които се обучават при нас, но под друга форма на квалификация.

UniMedia: Как оценявате кандидатстудентската кампания във връзка с това, че в ДИКПО – Варна се обучават и магистри?

Доц. д-р Виолета Кюркчийска:Оценката ми е не само като директор на Департамента, а и като един преподавател, тъй като в Департамента се обучават магистри от различни факултети на Шуменския университет. Бих казала, че кампанията бе успешна, защото през тази учебна година в ДИКПО се приети 356 студенти по магистърски програми – в програми на Педагогическия факултет са 344 и 12 студента към Факултета по природни науки. Към тях се прибавят и студенти от минали години, които продължават своето образование. В Департамента има възможност за обучение в 21 магистърски програми. (В момента ФПН предлага 2 магистърски програми, ФХН – 3, ПФ – 14 и ФМИ  – 2.) Второкурсниците магистри са 856 и като към тях добавим тези 356 студенти получаваме бройката на всички, които се обучават в магистърски програми на ДИКПО Варна към момента. Разбира се, това са студенти на различните факултети,но ние като структурно звено на университета предоставяме базата и създаваме необходимата организация.

UniMedia:В последните години се наблюдава завишен интерес към учителската професия. Как си го обяснявате?

Доц. д-р Виолета Кюркчийска:Тенденцията на интерес към педагогическата правоспособност е голяма. Забелязвам, че хора, коитоса завършили магистърска или бакалавърска степен и не са придобилиучителска правоспособност, го правят сега.Към курсовете по допълнителната професионална квалификация се включва и придобиване на квалификация учител. Само в момента имаме желаещи около 80 човека за организиране на нов курс. Такива курсове правим постоянно и отчитаме голям интерес. Обяснявам си го с това, че интересът към учителската професия в нараства. Причините за това са много. Разбирам, че една от водещите причини е материалното обезпечаване и покачването на заплатите на учителите и това в някаква степен ме тревожи.Като учител с 25 години стаж смея да твърдя, че отговорността в тази професия е толкова голяма, че кандидатите дори не си дават сметка за огромните отговорности пред тях вбъдеще. Но пък е голямо и предизвикателството, защото няма по-хубава професия от учителската.

UniMedia

Close