Светът

Погледнете нагоре! Таксито ви идва…

Тя има гладко тяло, наподобяващо хапче, с две твърди, бели крила, израснали от двете страни. Във видеото тя седи на малко парче асфалт, заобиколено от трева, след което започва да мърка и бръмчи. В близкия хангар група атрактивни млади германци наблюдава внимателно случващото се.

И тогава вибриращото нещо бавно се издига от земята. Лети. Нещото няма нито витло на малък самолет, нито огромният ротор на хеликоптера. И все пак, то лети.

Ето по този начин немският стартъп Lilium обяви, че е завършил първия тест на този странен и бръмчащ автомобил – петместния Jet. От Lilium твърдят, че до средата на следващото десетилетие резервирането на място в летящото такси ще бъде толкова лесно, колкото и повикването на автомобил за споделени услуги на Uber.

Успешният първи полет поставя Lilium  в първата група на компании, които се надяват да запълнят небето с малки електрически самолети. Тези компании се възприемат като важна част от благоприятните за климата на света тенденции в бъдещето на човечеството: на разстояние от повече от 70 километра, такива превозни средства могат дори да са по-добри за околната среда от електрическите автомобили. В индустрията, превозните средства са известни като електрически АВИК (автомобили с вертикално излитане и кацане). Но всички предпочитат да ги наричат с по-романтичното летящи коли.

Видеото (за което Lilium казва, че е заснето на 4 май, близо до централата на фирмата в Мюнхен) показва единствения досега тест на летящото чудо. В приблизително 15 секундния клип петместният автомобил не се издига на повече от няколко метра от земята. Той не носи никакви пътници: по време на теста лицензиран пилот стои на земята и контролира полета дистанционно. Автомобилът не лети нито напред, нито назад – макар че Ремо Гербер, главният търговски директор на Lilium, казва, че по-малките тестови модели са го направили. От компанията твърдят, че тестът е важен етап, защото моделът с пет места ще “служи като образец за масово производство”..

В крайна сметка, Lilium се надява да използва флот от петместни автомобили за клиенти от големите световни метрополиси или междуградските пространства. От компанията смятат, че полетите, резервирани чрез неговото приложение, ще бъдат конкурентни на цените на големите авиокомпании, но ще изискват много по-малко инвестиции в инфраструктура за летища. Летящият автомобил се нуждае само от нещо като хеликоптерна площадка с места за паркиране около нея.

“Ние сме почти сигурни, че ще предагаме услугата в различни градове до 2025 г.” – казва Ремо Гербер. Той предвижда летящият автомобил да свързва Ню Йорк с Бостън, Филаделфия или Хамптън. Полет между центъра на Манхатън и международното летище Джон Кенеди ще струва 70 долара и ще отнема само шест минути, казва той. Днес това пътуване с такси отнема поне час на същата цена.

Най-малко 16 компании се опитват да изградят електрически летящи коли или таксита, според новинарския сайт Transport Up, който следи тази прохождаща индустрия. Те организираха дискретна среща, за да планират необходимите регулаторни промени в законодателствата, свързани с подобна дейност. Става ясно обаче, че само някои от тези компании са направили успешни тестови полети. Vahana, стартираща компания, собственост на европейския аерокосмически конгломерат Airbus, казва, че е извършила 50 тестови полета с пълномащабния си модел, с общо повече от пет часа полетно време. И американският гигант Boeing, и базираната в Силиконовата долина стартираща компания Kitty Hawk са осъществили тестови полети на по-малки модели на АВИК.

До този момент Lilium се откроява, като обещава далеч по-дълъг обхват на полетите от повечето си конкуренти. Докато повечето компании казват, че техните АВИК ще пътуват 100 километра с едно зареждане, Lilium даже твърди (но все още не е доказано), че може да измине 300 километра. “Ние нямаме магическа батерия,” казва Гербер, добавяйки, че крилата на автомобила и десетките малки електродвигатели, които го движат, му позволяват да пътува с малко енергия.

Грег Келоян, инженер-професор в Мичиганския университет, не може да коментира тези твърдения на Lilium, но се съгласява, че АВИК са по-ефективни, когато се движат напред, отколкото при завиване. В доклад, публикуван миналия месец, Kелоян и неговите колеги достигат до извода, че напълно заредена летяща кола може да бъде по-ефективна от електрическа кола на разстояние повече от 100 километра. Летящите коли са по-ефективни – и отделят по-малко въглеродни емисии, отколкото бензиновите автомобили, когато пътуват на разстояния по-дълги от 30 километра.

Макар че все още е трудно да се разбере дали летящите коли някога ще се превърнат в търговска реалност, те биха могли да помогнат за решаването на основния проблем,свързан с  климата. Авиацията, която в момента генерира около 2% от глобалните въглеродни емисии, ще бъде най-трудна за ограничаване и контрол на въглеродното замърсяване. Учените все още не са изобретили евтино възобновяемо гориво, което е с достатъчна енергия, от горивото за реактивни двигатели, изгаряно от огромните самолети. Въпреки че дори Lilium се съмнява, че такситата с електрически батерии някога ще могат да заместят пътуването с въздушен транспорт на дълги разстояния, те в крайна сметка биха могли да заменят въздушните компании в късите дестинации.

Грег Келоян казва, че резултатите са изненадващи, но налагат важен извод: много по-енергийно ефективно е да се движиш по въздуха, отколкото да се движи, но все още е много рано да се говори за реално навлизане на летящите коли в практиката. Дори ако Lilium осъществи полети в Ню Йорк до международното летище JFK, този полет все още ще бъде много по-скъп, отколкото билета за метрото.

Робинсън Майер, в. „Атлантик“

Превод: UniMedia

Покажи още
Close