Университетът
ДИКПО – Варна: 70 години марка и мярка в квалификацията

Впечатляваща годишнина празнува Департаментът за информация, квалификация и продължаващо образование (ДИКПО) – гр. Варна към Шуменския университет “Епископ Константин Преславски”. 70 години той изгражда специалисти в сферата на образованието и подкрепя техния професионален растеж чрез иновации, обучения и научни изследвания. Годишнината бе отбелязана с Научно-практическа конференция на тема: “Образование на бъдещето – предизвикателства пред квалификацията на педагогическите специалисти”, която събра професионалисти от цяла България. Как Департаментът се развива през годините и какъв е профилът му днес – от директора на ДИКПО – гр. Варна проф. д-р Виолета Кюркчийска:
Кога и как е създаден ДИКПО?
Проф. д-р Виолета Кюркчийска: Департаментът за информация, квалификация и продължаващо образование (ДИКПО) – гр. Варна е наследник на Института за усъвършенстване на учители (ИУУ), открит на 5 април 1955 г. Той е един от първите в страната–втори, след софийския институт, което обяснява нашия слоган: Един от първите…
Отначало ИУУ се помещава в стара сграда на ул. „Братя Миладинови“ No 14 в гр.Варна. На 5 ноември 1975 г. се открива новата учебна сграда на института–тази, в която към настоящия момент се помещава ДИПКО-Варна–на ул. „д-р Б.Божков“1“
С постановление на Министерския съвет през 1983 г. ИУУ се преименува в Институт за повишаване квалификацията на учителските кадри и за специализираща подготовка на студентите от педагогическите специалности и се интегрира с Висшия педагогически институт в гр. Шумен. В съответствие със Закона за висшето образование, с постановление No 215 от 16 май 1997 г., институтът отново е преобразуван – този път в Институт за повишаване квалификацията на учителите (ИПКУ) „Д-р Петър Берон“ в структурата на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски”. Това обяснява първото име в Алеята на будителите в двора на Департамента–това на Петър Берон.
През 2001 г.,с постановление на Министерски съвет се закрива ИПКУ „Д-р П.Берон“ – Варна и съгласно Закона за висшето образование, на базата на осъществената от института дейност се открива Департамент за информация и повишаване на квалификацията на учителите (ДИПКУ)– гр. Варна. С решение на Академическия състав на ШУ „Епископ Константин Преславски“ с Протокол No 7 от 30.03.2012 г. към ДИПКУ се прикрепя Център за продължаващо образование и се преименува ДИПКУ в Департамент за информация, квалификация и продължаващо образование (ДИКПО) – гр. Варна.
Преименуван, преструктуриран, преместван – днес ДЕПАРТАМЕНТЪТ, е основно звено на ШУ „Епископ Константин Преславски“ със 70 годишна история.

Какви са най-значимите постижения на Департамента през изминалите 70 години?
Проф. д-р Виолета Кюркчийска: Като най-значимо постижение бих посочила факта, че Департаментът запази мястото си на авторитетна, привлекателна и конкуретноспособна институция, осигуряваща качествена квалификация на педагогическите специалисти в разнообразни квалификационни форми. Ще си позволя да цитирам началника на РУ на МОН-Русе. Неговата преценка за ДИКПО-Варна, е част от отговора на въпроса Ви, а именно: „ДЕПАРТАМЕНЪТ Е МАРКА И МЯРКА В КВАЛИФИКАЦИЯТА“.
В резултат на законодателните промени, приети през 2016 г., се увеличи броят на субектите, имащи право да осъществяват квалификация и да присъждат професионално-квалификационни степени. Това постави Департамента, както и останалите сродни институции, в предизвикателна среда на конкуриращи се теми, преподаватели и организация на работа. Трябва да кажа, че преподавателите в Департамента се справиха и продължават да се справят с това сериозно предизвикателство по един убедителен и професионален начин, усъвършенствайки непрекъснато както съдържателната, така и формалната страна на квалификацията. Педагогическите специалисти ни познават, търсят ни и изразяват удовлетворение от подготовката, която получават.

Как се е променил профилът на обучаващите се и техните потребности във времето?
Проф. д-р Виолета Кюркчийска: Профилът не се е променил. Това са педагогически специалисти, учители, директори и други, на различна възраст и работещи в различни образователни институции, които се стремят към усъвършенстване. Потребностите им се променят, защото отразяват съвременните направления в развитието на образованието. През 90-те години акцентите бяха върху гражданското образование, интеркултурното образование, интерактивните методи на обучение. По-късно актуални станаха портфолиото на учениците и учителите, компетентностният подход. През последните години потребностите са свързани със STEM – обучението, изкуствения интелект и неговото приложение в образованието. Информационните технологии в образованието също притежават една непрекъсната актуалност, както и функционалната грамотност, взаимодействието със семейството, мотивацията за учене и справянето с агресивните прояви на учениците. Преподавателите в Департамента отговарят пълноценно на променящите се потребности, като своевременно осъвременяват съдържанието на квалификационните курсове и разработват нови курсове. Освен това стремежът е предлаганото съдържание да е съобразено както с предварително проучените потребности на педагогическите специалисти, така и да произтича от актуалните професионални интереси на преподавателите.

Кои иновации и добри практики бихте откроили като най-успешни в сферата на продължаващото образование?
Провеждането на кръгли маси по различни проблеми на образованието, които позволяват да се идентифицират професионалните потребности от квалификация. Споделени практики, които провеждаме в различни детски градини и училища, включително и в чест на 70-годишната. Майсторски класове, съвместни изложби на учители и ученици, състезания, конкурси и др, са част от успешните форми. Издаването на ежегоден сборник с публикации на учители от цялата страна, включването на педагогически специалисти в научноизследователската дейност на Департамента, както и на студенти в квалификационни форми.
Но преди всички иновациите и добрите практики трябва да се търсят в темите и съдържанието на квалификационните курсове, които предлагат преподавателите в Департамента.

Какви са бъдещите визии и приоритети за развитието на департамента през следващото десетилетие?
Проф. д-р Виолета Кюркчийска: Пълноценно и обективно проучване на професионалните потребности на педагогическите специалисти, качествено осъществяване на квалификационните форми, широко прилагане на инструментариум за получаване на обратна връзка от обучаваните, ефективно взаимодействие с други институции, имащи отношение към продължаващото образование.

Унимедия