Светът

Защо Google audio news са опасни за журналистиката?

Плановете на Google да създаде услуга за аудио новини трябва да тревожат не само медийните компании, но и обществото като цяло, заявява в свой коментар изпълнителният директор на News Corp Australasia Майкъл Милер на сайта на International News Media Association  (www.inma.org).

През последните две десетилетия Google наруши досегашния бизнес модел на журналистиката. Google (и Facebook) влияят върху начина на  разпространение на информацията, превръщайки някои издатели в заложници на алгоритмите на технологичните гиганти.

Не се пише много за плановете на Google за промени в начина, по който слушаме новини, но е крайно време медийните експерти да обърнат внимание и да заемат позиция по въпроса.

Аудио новините са една от сравнително новите области за растеж в онлайн медиите. Смартфоните насърчават потребителите да търсят информация по различни начини, а милиони хора слушат новини и подкасти в цифров вид в домовете си, колите или обществения транспорт. Това развитие създава една нова по-широка публика и показва защо радиото е такава устойчива медийна платформа в дигиталната среда.

Но според Милер Google възнамерява да революционизира начина, по който се консумират новините. От журналистите се иска да разделят подкастите, аудио-информационните брифинги и радиопредавания в „единни тематични истории“, така че алгоритъмът на Google да може да ги реорганизира в персонализиран информационен канал за отделни потребители въз основа на техните интереси.

Това може да звучи първоначално безобидно. Но в действителност, това е начин Google да отклони потребителите от посещения на новинарски  уебсайтовете и от слушане на радиостанции, като ги запази в екосистемата на Google. С други думи, технологичният гигант възнамерява да спечели от творчеството и индустрията на журналистите и медийния бизнес, без да плаща за привилегията.

Google се е опитал да представя своите аудио предложения като сътрудничество с медиите за бъдещето на аудио новините. Но това не е сътрудничество, ако процесът е едностранчив и несправедлив, допълва Милер. Според него новото приложение на Google прекъсва връзката между потребителя и създателя на съдържанието, не предоставя трафик за препращане към уебсайтовете, както и никакви приходи на медиите.

По текста работи: Десислава Веселинова, II курс, Връзки с обществеността

Снимка: www.inma.org

Покажи още
Close