България

Две трети от българите смятат, че училището трябва и да възпитава

Общо 66% от пълнолетните българи подкрепят тезата, че училището, освен да образова, трябва и да възпитава. Това сочат данните от национално представително проучване на социологическата агенция “Алфа Рисърч”, направено сред 1027 пълнолетни българи. Представените данни са от проведеното в периода 14 – 19 декември 2018 г. изследване.

В края на миналата година министърът на образованието Красимир Вълчев лансира началото на дебата за мястото на образованието и ролята му във възпитанието на децата. Настоящото проучване показва, че разбирането, че то трябва и да възпитава, доминира във всички социални групи независимо от социалния и материален статус на анкетираните.

Ако обаче на фона на агресията и ценностните сблъсъци в българското общество е налице висока степен на единодушие по въпроса, че училището трябва не само да транслира знания, но и да възпитава, то значително по-голям разнобой може да очакваме, когато се премине към следващата стъпка – как да възпитава училището, отбелязват социолозите.

Най-голяма част от българите (35%) смятат, че децата се учат най-вече от личното поведение и пример. Което обаче означава от примера на учители, но и на родители, роднини, публични личности.

28% са на мнение, че не толкова училището, колкото широката социална среда – социалните отношения, ценностите, моделите на успех в обществото, са онези, които възпитават и които могат да подкрепят или, напротив, да действат в разрез с усилията на училището. Това, отбелязва “Алфа Рисърч”, отваря дебат за справедливостта, морала и меритокрацията в обществото.

Според 27% дисциплината е тази, която възпитава, и когато учителите не знаят как да я постигнат, това намалява резултата от техните усилия. 8% отдават водеща роля на книгите, филмите, изкуството.

“Тези интересни и нееднозначни резултати показват, че хората ясно си дават сметка, че във възпитанието действа не един, а комплекс от фактори. Училището трябва да възпитава, но не може само то да възпитава. Ето защо развитието на тази широко одобрявана идея и още повече превръщането й в стратегия изисква да се намерят форми за по-голямо съзвучие и взаимна подкрепа между усилията на родители, училище, публични институции”, заключават от агенцията.

Източник: Dnevnik.bg

Покажи още
Close